BUGATTI

  
 
Bugatti Veyron je tretí najvýkonnejší sériovo vyrábaný osobný automobil na svete. Je pomenovaný podľa automobilového pretekára Pierra Veyron, ktorý v roku 1939 vyhral preteky 24 hodín Le Mans s vozidlom Bugatti 51A. [1] V roku 2005 vytvoril svetový rýchlostný rekord v kategórii sériovo vyrábaných vozidiel o hodnote 407,16 km / h. Akceleruje z 0 na 100 km / h za 2,5 sekundy az 0 na 300 km / h za 17 sekúnd. Dĺžka 4 465 mm, šírka 2 000 mm, rázvor 2 710 mm, vysoký 1 204 mm a pohotovostná hmotnosť je 1 888 kg. Na jeseň roku 2007 bol rýchlostný rekord prekonaný vozom SSC Ultimate Aero TT, ktorý dosiahol rýchlosť 412,23 km / ha Barabus TKR, ktorý dosahuje rýchlosť 435 km / h. Jeho dizajn vytvoril a zodpovedal za neho dizajnér slovenského pôvodu Jozef Kabaň. [2] Od roku 2008 sa vyrába aj verzia Grand Sport, čo je Veyron s odnímateľnou strechou (karosérie targa).
 
Produkčné automobil bol predstavený na autosalóne vo Viedni v roku 2005, sériová produkcia začala v septembri toho istého roku. [3]
 
Za veľkými kolesami sa ukrývajú unikátne keramické brzdy. Pri zošliapnutí brzdového pedálu pomáha ABS a pri rýchlosti vyššej 200 km / h sa vysúva prítlačné krídlo na zadnej časti, vďaka čomu dokáže Veyron zabrzdiť z 400 km / h za necelých 10 s. Motor je vidlicový šestnásťvalec do W, má zdvihový objem 7 993 cm³, dosahuje 736 kW (tj. 1 001 koní) pri 6 000 ot. / min a najvyšší krútiaci moment 1 250 Nm je k dispozícii medzi 2 200 a 5 500 ot. / min. Nemá žiadny prekrytý. Prevodovka DSG bola vyvíjaná spoločne s firmou Ricardo a má sedem rýchlostných stupňov. Pohon všetkých kolies je zaisťovaný pomocou medzinápravovej spojky Haldex umiestnenej pri prednej náprave.
 
Veyron má celkom 9 chladičov. Tri chladiča motora, tri medzichladiča, jeden chladič pre olej poloosi, jeden pre motorový olej a jeden pre hydraulickú kvapalinu pre zdvih zadného prítlačného krídla. Všetko dopĺňa ešte dvojica vzduchových kanálov.
 
Rekordné hodnoty sa týkajú aj spotreby a ceny. V meste má Bugatti Veyron spotrebovať 40,4 l / 100 km, mimo mesta 14,7 l / 100 km, kombinovaná spotreba je 24,1 l / 100 km. Týmto hodnotám zodpovedajú aj gigantické emisie CO2 960 g / km v meste, 350 g / km mimo mesta a 574 g / km v kombinovanej prevádzke. Teoretický dojazd sa stolitrové palivovou nádržou činí len o málo viac ako 400 km, v praxi to však bude asi ešte menej.
 
Hoci cena vozidla je viac ako jeden milión eur, je o automobil veľký záujem. Týchto vozidiel sa vyrába iba 75 ročne [4], preto je čakacia doba veľmi dlhá. Voz vlastní aj 2 Česi. [5]
 
Z dôvodov exkluzivity vozidla bude vyrobených len 300 ks, čo znamená, že kvôli veľkým problémom a prieťahom pri vývoji vozidla (problémy s prítlakom prednej nápravy, vozidlo sa pri vyšších rýchlostiach nedokázal udržať na ceste) na výrobe Bugatti nezarobí ani euro, jeden vozeň totiž stojí cca 1 000 000 £, výroba ale stojí päťkrát toľko. Jedná sa o jeden z najstratovejšou projektov superšportových automobilov. [5] [6]
 
V relácii Top Gear bol Veyron najprv vyhlásený za Auto roka 2005 a Auto snov roku 2005 [7] a na konci roka 2009 bol vyhlásený automobilom desaťročia (2000-2009). Avšak vo E4S12 prehral duel na dráhe Top Gear proti Pagani Zonda Roadster F a celkovo teda Veyron skončil na piatom mieste, s časom 1 minúta 18,3 sekundy (Zonda zašla čas 1 minúta 17,8 sekundy, teda na štvrtom mieste).
 
Od roku 2010 sa vyrába aj verzia Super Sport, s maximálnou rýchlosťou až 431 km / h (elektronicky obmedzená na 415 km / h, pretože neexistujú pneumatiky, ktoré by vydržali dlhšiu jazdu pri tak vysokej rýchlosti), ktorá bola vyrobená v 30 kusoch.
 
Na autosalóne v Ženeve v roku 2012 bol predstavený model Grand Sport Vitesse, ktorý bez obmedzovača dosiahol maximálnu rýchlosť 408 km / h (pre normálne cesty obmedzená na 375 km / h) a stal sa tak najrýchlejším produkčným roadsterom na svete.