AUDI

  
 
Audi (AUDI AG) je nemecká spoločnosť, ktorá sa zaoberá výrobou luxusných automobilov, sídli v Ingolstadte v Bavorsku. Je súčasťou skupiny Volkswagen Group a patrí k najstarším výrobcom automobilov v Nemecku. Skupina AUDI AG zahŕňa nielen značku Audi, ale aj talianskeho výrobcu športových vozidiel Lamborghini. Od roku 2012 patrí do skupiny AUDI AG tiež tradičný taliansky výrobca motocyklov Ducati. Znakom Audi sú 4 prepojené kruhy, ktoré symbolizujú štyri rôzne výrobca automobilov (Audi, DKW, Horch a Wanderer), ku ktorých fúzii do koncernu Auto Union došlo v roku 1932.
 
Skupina Audi sa zameriava na výrobu športových, sofistikovaných a progresívnych produktov. V roku 2013 dodala svojim zákazníkom 1 751 007 vozidiel, z toho 1 575 480 vozidiel značky Audi. Najväčšími trhmi pre značku Audi sú Čína, Nemecko a USA. V roku 2013 vykázala spoločnosť obrat 49,88 miliardy eur a prevádzkový zisk 5,03 miliardy EUR. [2]
 
Značka Audi preslávila svojim sloganom Vorsprung durch Technik, česky Náskok vďaka technike. Medzi míľniky v technickom vývoji ingolstadtskej automobilky patria predovšetkým pohon všetkých kolies quattro (viac ako 6 miliónov vyrobených vozidiel Audi s pohonom quattro od roku 1980 [3]), ľahká konštrukcia (napríklad celohliníková karoséria ASF - Audi Space Frame) a motory TDI a TFSI.
 
HISTORIA
 
V roku 1899 založil August Horch v Kolíne - Ehrenfeld firmu A. Horch & Cie. Presne 2 roky trvalo, než z výrobnej linky vyšiel prvý automobil Horch. Mal dvojvalcový, naležato uložený motor s výkonom 4 - 5 koní. Tento automobil slávil veľké úspechy a v roku 1904 bola zahájená sériová výroba.
 
Zakladateľ automobilky vo svojej firme pôsobil až do roku 1909, kedy ju nielen kvôli finančným ťažkostiam, ale tiež vďaka nezhodám so správnou radou opustil a založil si firmu novú. Pochopiteľne nebolo možné, aby v jednom meste existovali dve automobilky rovnakého mena, a tak bol Horch nútený názov zmeniť. Urobil tak pomerne jednoduchým spôsobom. Svoje priezvisko (v preklade počuj) preložil do latinčiny - a Audi bolo na svete. Netrvalo dlho a svetu sa predstavila Audiwerke GmbH [4].
 
1913 - Vznikol prvý automobil firmy Audiwerke GmbH - Wanderer.
1921 - Audi v septembri 1921 prišlo ako prvé s vozidlom, ktoré malo riadenie vľavo - typ Audi K. Riadenie vľavo sa veľmi rýchlo presadilo, pretože vodič mal v krajinách, kde sa jazdí vpravo, lepší prehľad o protiidúcich vozidlách, najmä pri predbiehaní.
Opäť nastala kríza, ktorá donútila A. Horche predať firmu Skaftemu Rasmussenovi - zakladateľovi DKW. Roku 1932 bol verejnosti predstavený závodné vozidlo Auto Union a došlo k tomu spojením štyroch firiem. Auto Union bol prvý automobil, s ktorým sa začali tzv. Crash testy - zisťovanie vlastností auta pri nehode. Za 2. svetovej vojny bolo veľké množstvo tovární zničené, preto bola zastavená výroba automobilov. Výroba bola obnovená až po dlhých dvadsiatich rokoch - z továrne vyšiel model Audi 75.